ZABAWA"Co to jest?" - budujemy pytania
Zabawa, która uczy formułowania pytań i jednocześnie jest doskonałym sprawdzianem na kojarzenie i bogactwo słownictwa. Na początku proponuję łatwiejsza wersję, w której należy przygotować plansze z ilustracjami przedmiotów. Osoba prowadząca pokazuje tylko wybranemu dziecku planszę z ilustracją np. łyżki i zadaje pytanie, „Co to jest?". Wybrane przez nią dziecko musi sformułować opisową odpowiedź, czyli: "przedmiot służący do jedzenia zupy" a następnie wskazuje kolejną osobę, która buduje pytanie będące odpowiedzią, "Co to jest łyżka?".
Kolejny przykład:
Nauczyciel pokazuje ilustrację z grabiami i pyta "Co to jest", wskazane przez nią dziecko udziela opisowej odpowiedzi "przedmiot służący do grabienia liści" i wskazuje kolejne dziecko które układa poprawne pytanie "Co to są grabki?"
Jeśli będziemy chcieli utrudnić zadanie musimy zrezygnować z ilustracji, Nauczyciel udziela odpowiedzi np. "służy do pisania w zeszycie", wskazuje dziecko, które musi udzielić odpowiedzi "Co to jest długopis?".
Zabawa niby prosta, ale zawsze zaskakuje mnie sposób, w jaki dzieci opisują pokazane przedmioty, właśnie w tym momencie widać wszystkie braki i niedoskonałości językowe. Polecam ją również rodzicom do organizowania domowych teleturniejów z zagadkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz