Informacyjny łącznik między nauczycielami a rodzicami dzieci z gr III "Dzięciołki"

czwartek, 8 września 2011

Kodeks grupy "starszaków"

Wspólnie z dziećmi ustaliliśmy kodeks grupowy na podstawie opowiadania  "Zabawa Tygryska"

Tygrysek miał 5- lat. Chodził już do przedszkola.Pewnego dnia przyniósł do przedszkola swój nowy samochód sterowany pilotem. Wszystkie zwierzątka były zainteresowane i chciały się nim pobawić.Ustaliły więc kolejność zabawy samochodem i zaczęły się bawić. Niestety,Wilczek nie chciał czekać na swoją kolej. Podszedł do Zajączka, który właśnie bawił się zabawką, wyrwał mu z łapki pilota i ze złości na kolegów, którzy chcieli zaprotestować, rzucił go na podłogę i rozbił. Tygrysek niewiele myśląc , rozpłakał się i napadł z pięściami na roześmianego i zadowolonego z siebie Wilczka. Co sądzicie o postępowaniu zwierzątek?

A oto nasze propozycje:
  • Jesteśmy dla siebie mili
  • Wzajemnie sobie pomagamy
  • Bawimy się ze sobą nie robiąc krzywdy kolegom.
  • Stosujemy "czarodziejskie słowa" ( proszę, przepraszam, dziękuję, itp)
  • Dbamy i sprzątamy po sobie zabawki i książki
  • Wspólnie rozwiązujemy konflikty , Pani zawsze pomoże je rozwiązać
  • Mówimy do siebie spokojnym głosem
  • Myjemy ręce, zwłaszcza przed posiłkami
  • Spokojnie spożywamy posiłki                                                                                                              Aby potwierdzić ,że zgadzamy się na te propozycje przypieczętowaliśmy je przyłożonymi dłońmi (wcześniej odrysowanymi i wyciętymi z kolorowego papieru).
Dzieci wiedzą ,że wchodząc do sali witamy się, mówiąc "dzień dobry".Potem odszukują klamerkę ze swoim imieniem i wieszają ją na drzewie dzięciołków. Wychodząc z przedszkola ściągają klamerkę z drzewka i żegnają się,mówiąc "do widzenia ".
W tym roku również obecne jest z nami " KRZESŁO DO MYŚLENIA"  (czas na myślenie)
Metoda ta jest najbardziej efektywna w korygowaniu powtarzających się zachowań, nacechowanych impulsywnością, wrogością i agresją. Są to emocje , które dziecku jest najtrudniej kontrolować.
  • krzesło stawiamy z daleka od zabawek, w spokojnym miejscu
  • wyjasniamy dziecku, jakie zachowanie może spowodować wizytę w tym miejscu
  • gdy nadejdzie pora na wykorzystanie naszego krzesła, wyjaśniamy dziecku pokrótce, dlaczego tam idzie i o czym ma myśleć siedząc na nim
  • określamy czas jak długo ma dziecko siedzieć na krześle ( 1 minuta na 1 rok życia ) 
  • możemy użyć zegarka z budzikiem- dziecko moze kontrolować czas do zakończenia siedzenia
  • pytamy dziecko o przemyślenia po zadzwonieniu zegara i pomagamy mu wyciągnąć wnioski
  • nie rozmawiamy z dzieckiem kiedy siedzi na krześle
W razie konieczności można zorganizować tzw" KĄCIK ZŁYCH HUMORÓW - To miejsce gdzie bezpiecznie można wpadać w złość, depcząc, tupiąc np na "folię bąbelkową . Dziecko może samodzielnie opuścić kącik, kiedy zły humor już mu przejdzie.


Powiało grozą.......co? Zawsze można jeszcze poklęczeć na grochu, ha,ha ....żartowałam  ;-)
takie miejsce można jeszcze zobaczyć w skansenie na Wdzydzach Kiszewskich

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz