Informacyjny łącznik między nauczycielami a rodzicami dzieci z gr III "Dzięciołki"

niedziela, 13 listopada 2011

Kłopoty Burka z podwórka i....Co każde 5-letnie dziecko wiedzieć powinno....

Bardzo serdecznie dziękuje wszystkim rodzicom z naszej dzięciołkowej drużyny za wsparcie akcji organizowanej przez rodzica z gr.II. Dzięki waszej wrażliwości zwierzaki w schroniskach będą mogły w lepszych warunkach przetrwać zimę.



„Kłopoty Burka z podwórka” – L. Krzemieniecka






Siadł Burek pod murek i myśli:



Oto przyszła Zima,

a ja budki nie mam.

Nic nie watra budka stara,

bo tu dziura, a tam szpara.

Źle się będę w lutym miał.

Hau, hau, hau, hau, hau, hau!

Chyba zaraz się odważę

i szczeknę na gospodarza”



I łaps Burek gospodarza za nogawicę



-Gospodarzu przyszła zima,

a wasz Burek budki nie ma.

Nic nie warta budka Burka,

bo tu szparka a tam dziurka.

Jakże będę wam hau, hau, hau

w mrozy domu pilnował.



-A nie róbże hałasu.

Nie mam teraz czasu.



Odszedł gospodarz i najzwyczajniej poszedł do koni, co były w stajni.



Siadł Burek pod murek i znów myśli:



Oto przyszła Zima,

a ja budki nie mam.

Chyba za spódnicę

gospodynię chwycę”.



I łaps! Gospodynię za czerwony rąb spódnicy



-Gospodyni, przyszła Zima

a wasz Burek budki nie ma,

stara budka nic nie warta,

bo tu dziura, a tam szparka

Jakże będę wam hau, hau, hau

domu teraz pilnował?”



-A nie róbże hałasu,

nie mam teraz czasu



Rzekła gospodyni i pobiegła do kuchni, gdzie w nowym saganku gotowała się marchew z kwiatkiem majeranku.



A Burek siadł pod murek i myśli:



Chyba będę musiał

szczeknąć na Franusia,

niech zadba o psisko,

gdy już luty blisko.



Idzie Franuś ze szkoły, a Burek łaps go za guziki:



-Mój Franusiu przyszła Zima

a twój Buruś budki nie ma.

Gospodarze wciąż zajęci,

Miejże mnie, choć ty w pamięci!

Rozczulił się Franuś nad pieskiem i woła:



-Mój piesuniu, mój malutki,

nie zostawię cię bez budki!



I zrobił Franuś Burkowi nową budkę i mchem ja zaopatrzył i słomą.

Siedzi w niej teraz Burek i szczeka, aż go słychać z daleka:



-Hau, hau, hau,

nową budkę mam.


Kochani rodzice! 
Zgodnie z nowymi wymogami każde dziecko 5-letnie idące od września do szkoły powinno umieć;
  • policzyć zdania ;
  • określić ilość słów w zdaniu;
  • podzielić na sylaby usłyszane słowa: np.sałata, tygrysy, telefon,telewizor, hipopotam, kaloryfer;
  • podzielić na głoski podane słowa, np.Ela , ser, rak,waga , kasa,foka, sroka, kapusta , telefon;
Powinno umieć odpowiedzieć na pytania:
  • Jak sie nazywasz?
  • Ile masz lat?
  • Jaki jest Twój adres zamieszkania?
  • Jak nazywa się państwo , w którym mieszkasz?
  • Jak nazywa sie stolica Polski?
  • Jak nazywa sie największa rzeka w Polsce?
  • Jak wygląda godło Polski?
  • Jak wygląda flaga Polski?
  • Wymień nazwy 3 warzyw;
  • Wymień nazwy 3 owoców;
  • Wymień nazwy 3 zwierząt żyjących w Polsce;
  • Wymień nazwy 3 zwierząt egzotycznych;
  • Pokaż prawą rękę, lewe ucho, prawa nogę...itp
  • Wymień nazwy dni tygodnia;
  • Wymień nazwy miesięcy;
Dziecko, powinno umieć
  • przeliczać konkretne przedmioty w zakresie 10
  • rozwiązać zadanie typu: weź 3 patyczki , dołóż jeszcze 2, ile masz razem patyczków?
  • rozwiązać zadanie typu: weź 6 patyczków, odsuń 3, ile patyczków zostało?
 To tylko niektóre wymagania stawiane dzieciom w tym wieku .
Diagnozując dzieci pod kątem gotowości do podjęcia nauki w szkole zauważamy,że w w/w sferach mają jeszcze problemy , dlatego dyskretnie podpowiadamy jakie wiadomości utrwalać w wolnych chwilach.
                                                                                                                           B.M  ;-)

2 komentarze:

  1. Czy te wszystkie umiejętności musi posiadać 5 latek który zaczyna dopiero edukację przedszkolną?

    OdpowiedzUsuń
  2. Obecnie nauczyciele maja wymóg diagnozować dzieci 5 i 6 letnie 2 razy do roku. Nie ma znaczenia czy dziecko rozpoczęło edukacje czy uczęszcza do przedszkola od 3roku życia. Powyższe pytania pochodzą z arkusza diagnozy przygotowane przez pewne wydawnictwo. Niezupełnie zgadzamy się z niektórymi wymogami np...nazwy miesięcy większość dzieci jeszcze w szkole podstawowej myli, a dzielić na głoski zaczynamy od krótkich słów: Ola, Ala, osa, sok...

    OdpowiedzUsuń